Missie-kern
Onze school is een openbare basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem, met veel aandacht voor het individuele kind (passend onderwijs). Onze school staat open voor alle leerlingen die aangemeld worden door hun ouders/verzorgers. Het is ons doel om leerlingen cognitief en sociaal te ontwikkelen, zodat ze kunnen doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs.
Visie op lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk niet te scheiden zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang: • We geven betekenisvol onderwijs in een uitdagende leeromgeving. • Door kinderen eigenaar te maken van hun eigen leerproces, begeleiden en sturen wij ze in hun eigen groei. • We kijken waar de talenten van kinderen liggen en stimuleren ze deze verder te ontwikkelen. • Er is aandacht voor samenwerkend leren, maar ook voor zelfstandigheid. • We werken met een kwaliteitsvolle(directe) instructie en differentiëren hierin. Samengevat: in ons lesgeven staan de onderwijsbehoeften van elke individuele leerling centraal!
Visie op leren
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. Dit past binnen het ontwikkelingsgericht werken. De leerling staat centraal in zijn eigen proces van ontwikkeling. “Eigenaarschap”
De leraren geven instructie, klassikaal, verlengde instructie, en individuele instructie. Kinderen mogen de lesstof op een eigen manier verwerken. Dat kan zijn door lessen alleen te maken of met anderen samen. Het is zeker niet zo, dat er de hele dag stil gewerkt wordt: er moet regelmatig overleg gevoerd worden of er vindt een kring- of leergesprek plaats. Zo zijn kinderen en leerkracht samen aan het zoeken naar oplossingen voor problemen: samenwerkend leren. Bij ontdekkend leren, leren de kinderen doordat ze dingen ontdekken. Begrippen, regels en oplossingsmethoden die door de leerling zelf actief ontdekt zijn, worden beter onthouden. Het onderwijs wordt door het ontdekkend leren dus effectiever. De kinderen zijn dus niet alleen blij met het product, ze zijn ook blij met het oplossen van een probleem en dus het ontdekken van een oplossing. Het proces is dus heel belangrijk. Hierbij ontdekken kinderen ook hun talenten en kunnen deze verder ontwikkelen. De wil om te leren neemt hierdoor toe. Talent is wie je bent, weet je wie je bent dan kun je je beter ontwikkelen.